Svenska lokalmedier satsar på Elitettan.

Över 50 matcher kommer att sändas – tack vare ett nytt samarbete.

Lokalmedia är en viktig aktör tillsammans så vi är glada att vi kan fortsätta samarbetet även i år, säger Linda Wijkström, kommersiell chef på Elitfotboll Dam.

2018 gjorde Mittmedia och VK Media en lyckad satsning på Elitettan, näst högsta serien inom damfotboll.

Nu görs en ny satsning, detta genom ett nystartat samarbete mellan lokala mediekoncerner.

Till årets säsong ingår  Mittmedia, VK, Gota Media, Norran och NTM i satsningen.

Elitettan fick ett rejält lyft i fjol i och med att Mittmedia och VK satsade på den. Nu tar vi det ett steg till tack vare de lokala mediernas samarbete, säger Linda Wijkström, och fortsätter:
– Elitettan är en häftig serie som är väl värd stor uppmärksamhet och med detta samarbete får vi en chans att visa upp serien och dess profiler på ett bra sätt.  

Satsningen innehåller:

  • Minst 56 livesända matcher.
  • Uppesittarkväll inför säsongen, 10 april.
  • Prisutdelning till årets bästa efter säsongen.
  • Mer redaktionellt innehåll kring de lokala lagen.

Det är åtta lag i fokus i satsningen:

  • Kvarnsvedens IK  och Sundsvalls DFF (Mittmedia).
  • Asarums IK  och IFK Kalmar (Gota).
  • Moröns BK (Skellefteå).
  • Assi IF och IK Uppsala Fotboll  (NTM).
  • Umeå IK  (VK).

För att se matcherna behöver man vara prenumerant hos Gota Media, Mittmedia, Norran, NTM eller VK Media.

Detta är det första stora samarbetet mellan flera lokala mediekoncerner, men inte det sista.

Sedan årsskiftet så jobbar de svenska lokalmedie-koncernerna tillsammans kring sporträttigheter.

Vi har gemensamt att vi ser att livesport är en viktig del för flera av oss i läsaraffären och att vi inte konkurrerar med varandra kring detta, då var och en vill ha sin lokala kund, säger Nils Olauson, redaktionell chef på NTM.
Mattias Wallström, ansvarig för sportens affärsutveckling på Mittmedia:
Det är häftigt att se vilken kraft vi får inom lokalmedia när vi jobbar tillsammans, och att vi alla genom detta får stark lokal effekt på våra respektive lokala lag.

Vid frågor:
Linda Wijkström, kommersiell chef Elitfotboll Dam, 070-7680371
Mattias Wallström, ansvarig för sportens affärsutveckling på Mittmedia, 070-2527165
Nils Olauson, redaktionell chef på NTM, 073-3289230