Elitfotboll Dam arrangerade den 7 maj för första konferensen damfotbollens kommersiella värde. Ett ytterligare steg i arbetet med att sprida kunskapen om damfotbollens ökade intresse och kommersiella värde.
Drygt 70 deltagare representerade från näringslivet, politiken, media, organisationer samt klubbar. Nationella som internationella.

En bredd av ämnen från talarna skapade en gemensam helhetsbild av damfotbollens betydelse som en stark aktör i arbetet för ett mer hållbar samhälle samt  damfotbollens ökade intresse.

 

EFD:s ordförande Annika Grälls presenterade
Vi ser en stor vikt i att vi äger frågan om att visa på damfotbollens värde och ökade intresse. Att under med fakta och siffror visa att vi är på rätt väg är viktigt för att öka än mer.

Idrottsministern, Amanda Lind, kunde tyvärr inte vara på plats men skickade en hälsning till deltagarna. Deltog på plats gjorde hennes sakkunnige Anders Lindell.

 

 

Peter Allvin, partner Upplevelseinstiutet, presenterade siffror på ökade intresset för OBS Damallsvenskan som den fjärde med mest intresse ( 24% i undersökningen i Sportnavigatorn som motsvarar cirka 2 miljoner personer ) OBOS Damallsvenskan är även den serien som är signifikant starkare bland yngre.  En intressant siffra som Peter presenterade var gällande ökningen i intresset bland under mellan åren 2014 till 2018. En ökning från 6% till 28%.

 

 

 

 

Linn Hellstrand, digital strateg på SvT berättade om deras arbete som startade 2013 med en mer jämställd sportbevakning. Från och med 2016 började arbetas mätas kontinuerligt och bli en del av medvetenheten på redaktionen. Intresset för SvT strategiska arbete väcker intresse även utanför Sverige och fler vill ta efter.

 

Sedan 2018 har EFD ett utbyte med spanska LaLiga. Ansvarig för damfotbollen, Pedro Malabia var på plats och berättade om den resan som klubbfotbollen på damsidan har tagit de senaste fyra åren.
För några år sedan var inte damfotbollsklubbarna något i Spanien. Vi tog ett starkt grepp genom att skapa en klubborganisation och LaLiga tog in oss. Det var grunden till att vi kunde skapa en starkare profil och på det sättet öka intresset, säger Pedro. Det som vi nu prioriterar är arbetet till att skapa hållbara och starka föreningar.

 

 

 

 

OBOS investerar 40 miljoner under fem år i damelitfotbollen genom att vara titelsponsor för OBOS Damallsvenskan. Att engagemanget och investeringen i samarbete är i linje med företagets värderingar ,inte minst när det gäller jämställdhet, är självklart för OBOS.  OBOS ser samarbetet som ett hattrick, stärker affärsvärdet, stärker samhällsnyttan och inte minst stärker företaget gentemot sina anställda.
På scenen var OBOS Sverige VD Joakim Henriksson och Ulrica Liiv, kommunikations- och hållbarhetschef.

En engagerad panel med Magnus Berglund, sponsorrådgivare, Niclas Fröberg styrelseordförande Tre Kronor Media och Viktoria Gellin, marknadschef Aftonbladet samtalade om den förändrade marknaden där i dag det kommersiella värdet är både om marknads- och hållbarhetsvärde. Vikten av bygga matchupplevelsen men samtidigt se till att finnas längre och mer även utanför planen.
Om fem år tror jag att det tydligt kommer att synas vilket lass som damfotbollen har dragit när det gäller jämställdheten i samhället, svarade  Magnus Berglund om på frågan om van han såg i framtiden.

Svenska Spel och Elitfotboll Dam tecknade 2018 det hittills största avtalet någonsin för damelitfotbollen. Totalt investeras 145 miljoner kronor fram till 2023 på bland annat arbetet med spelar- och ledarutveckling för yngre tjejer, fortsätta driva frågor om jämställdhet och lika villkor, mm.

Patrik Hofbauer, VD på Svenska Spel lyfte att de även vill vara med att lyfta upplevelsen av matcherna med bland annat närheten av serierna i olika kanaler och bygga innehåll för att visa profiler, etc.

Linda Wijkström, kommersiell chef Elitfotboll Dam, lanserade det nya samarbetskonceptet Hela vägen tillsammans. Konceptet syftar till att utveckla fotbollen och samhället till det bättre. Ett exklusivt nätverk för dig som vill förena affärsnytta och ställningstagande samt bidra till en mer jämställd fotboll och jämlikt samhälle.
Vi bjuder in till att delta genom att förenas kring en viktig fråga integrerat med spännande aktiviteter och affärsmöjligheter. I samverkan mellan fotbollen och företag kan vi se till att fler ska kunna gå hela vägen.


Hans Svelander, partner Spring Media och EFD:s ordförande Annika Grälls vid utdelandet av årets gamechanger.

För första gången utsågs ”Årets gamechanger” den eller de som vars insats har skapat skillnad i bättre förutsättningar eller ökat intresse av damfotbollen.
Vinnare blev Spring Media som sedan 2013 har arbetat med OBOS Damallsvenskan för att skapa en starkare tillgänglighet genom produktion av 132 matcher som i dags sänds på obosdamallsvenskan.tv 12 matcher i samarbete med SvT och 20 matcher med TV4/Cmore samt ett antal via lokalamediakanaler.
Motiveringen lyder:
Spring Media investerade i såväl resurser som nytänk i en period då damelitfotbollen hade utmaningar. Tillsammans med Spring Media har tillgängligheten och intresset ökat av produkten. Med ett hårt arbete har Spring Media sett till att damfotbollen i dag når ut till alla, nationellt som internationellt

Daniel Hegborn, partner brand emotion byrån Passion Lab, ledde dagen som moderator. Passion Lab har även varit med EFD och klubbarna i arbetet med kommunikation och kommersiell strategierna, ny grafisk plattform samt Jernspiraneventet, Lägg en avgörande straffspark på Stockholms Centralstation.

EFD vill tacka alla som deltog under dagen och ser fram emot att fortsätta dialogen i det viktigare arbete