Publiken på de Damallsvenska matcherna. En återkommande fråga för varje år.
Frågan kom inte upp så mycket när vi nådde en ökning på nästan 45% mellan 2010-2011. Damallsvenskans publiksnitt är i detta nu 757 personer, innan EM 738. Vi har spelat två och en halv omgång. Elitettan, den nya serien inom elitfotbollen för i år, har ökat med 30% och har ett snitt 215 personer.

Efterfrågan att få publik på våra arenor delar vi med många. Andra idrotter, andra evenemang. Publiken är viktig. Inte bara för att fylla stolarna på arenorna utan även av andra anledningar.
Våra klubbar, ledare och spelare, arbetare hårt för att skapa den bästa fotbollen. Naturligtvis vill vi att ni tar tillfället att besöka matcherna och se den underhållning som det bjuds på.
Damfotbollen är den största idrotten inom damsidan och i publiken ser vi även att våra blivande stjärnor i flickspelare tar plats. För att ta till sig förebilderna bland spelarna, se och lära och utveckla. När vi möter UEFA samt andra länders förbund är en av de största nötterna att knäcka just hur får vi mer publik till damfotbollsarenorna.
Att konsumtionen av fotboll är lägre bland tjejer och kvinnor är inget nytt. Eller rättare sagt generellt när det gäller idrott.
Ni kanske nu blir frågande då ni ser bilder av en massvis av tjejer och kvinnor som ringlade sig runt arenorna och landslaget under EM.

Att jämföra ett event som pågår i två och en halv vecka med 132 matcher under en säsong är missvisande. Vi kan inte hitta ett mästerskap som har gett en naturlig och självklar publikökning på nationell nivå i någon sport. Vi har tidigare på efd.se skrivit om Frauen Bundesliga som har ett publiksnitt som är 856 personer 2012 , detsamma som åren innan det fantastiska VM 2011.
Dock tar vi tillvara på det som hände under EM! Den publikfest som fanns, de strategier som sattes upp och inte minst ta del av den erfarenhet som kom fram under EM:et.
Bland annat kommer EFD på den årliga marknadskonferensen under oktober följa upp det som skedde under EM. Vad kan vi lyfta vidare, hur kan vi utveckla.
Även att damfotbollen tog plats inom andra områden skapar möjligheter för att vi kan göra framtidens damfotboll kan bli än starkare.

Vi har tagit till oss de kommentarer som har kommit för att göra exempelvis Damallsvenskan mer tillgänglig. Genom en tydligare bild av spelare genom sociala medier, marknadsföring kan vi göra serien mer tillgänglig. Genom våra profiler kan vi skapa kvinnliga förebilder för våra unga tjejer.
Men vi behöver göra det i samarbete med flicklagstränaren, distrikten, samarbetspartners samt övriga inom fotbollen.
Vi arbetar i detta nu med strategin och paketeringen av Damallsvenskan, där naturligtvis publik- och evenemangsfrågan är en primär del.

Så ta med dina vänner till helgens matcher i Damallsvenskan och/eller i Elitettan och få den underhållningen som en av Europas bästa serie bjuder på. Bli #den12espelaren !

Se inslag i SVT Sport den 23 augusti.

Lyssna på Radiosporten inslag 23 augusti. ”Liten publikökning efter EM-festen”