EFD tar under året del av olika mätningar bland annat gällande svenska folkets intresse av idrott och mer i detalj fotboll och ligor samt även exponering av Damallsvenskan.
Detta görs i samarbete med Upplevelseinstitutet.

Under 2017 kan vi glädjande se att intresset för Damallsvenskan ökar! 22% av svenska folket säger sig var ganska eller mycket intresserad av Damallsvenskan . Det är positiva siffror om man jämför 2015 då svaret var 16% och 2017 20%! Det gör att Damallsvenskan hamnar som den femte ligan med ganska eller mycket intresserad.

I demografin personerna som har intresse av Damallsvenskan ser vi en ökning bland kvinnor och även yngre mellan 15-29 år samt 30-44 år.
Det är något EFD har sett under året bland annat i engagemangen på de sociala mediakanalerna vid exempelvis digitala omröstningar som veckans mål, highlights etc där yngre kvinnor har ökat i aktiviteter.
Skärmavbild 2017-12-07 kl. 15.36.53

Målgruppen säger sig även, i större utsträckning av svenska folket,  i första hand välja varumärken från företag som tar ett aktivt samhällsansvar.

Skärmavbild 2017-12-07 kl. 15.35.33
Totalt antal tittare i traditionell TV ligger i princip i samma paritet med förra året,
110 027 000.
Det gör att Damallsvenskan tar ett steg upp jämfört med de andra ligorna till en fjärdeplats i antalet kontakter/räckvidd! Allsvenskan, SHL, Hockeyallsvenskan är trion före.

Det är positivt att se att Damallsvenskan ökar i intresse, behåller en stark position inom traditionell media samtidigt som nya målgrupper ökar.
Det samtidigt som att Damallsvenskan för andra året har haft störst aktivitet och livematerial med damallsvenskan.tv * som grund. Samarbetet med bland annat SVT
Sportstudion har varit bra under året och tittarsiffrorna har varit runt 200 000 – 250 000 tittare på de nio matcherna som sänts under hösten i SVT1.

Skärmavbild 2017-12-07 kl. 15.43.42
För att öka närheten till Damallsvenskans följare och för att på bästa sättet sprida material har vi denna säsong arbetat aktivt för delning av Damallsvenskan sociala medier och inledningsvis fokuserat på Facebook. Genom detta har vi under säsongen nästan dubblerat antal följare på sidan. Via aktiviteter och tävlingar har interaktionen med följarna ökat betydligt.

*damallsvenskan.tv är klubbarnas egna plattform där samtliga matcher visas live samt highlights. Under 2017 har damallsvenskan.tv haft tittare från 53 länder.