Under sju dagar i april kunde hundratusentals besökare på Stockholms centralstation ta del av unga tjejers vardag på fotbollsplaner och skolgårdar, detta genom Elitfotboll Dams event ”Lägg en avgörande straffspark”.

Eventet, som i olika varianter kommer att leva vidare runt om i landet är en del i det arbete som damelitklubbarna i OBOS Damallsvenskan och Elitettan gör för att skapa jämställda förutsättningar inom fotbollen Med aktiviteten på Centralen kunde man för en stor publik lyfta situationen för unga tjejer och berätta om hur man gör för att få fler att orka, vilja och kunna gå hela vägen.

– Det här var en fantastisk plats att få exponera tjejers utmaningar på, men också visa allt bra som våra föreningar gör. Reaktionerna från besökarna har varit överväldigande och eventet har inspirerat fler att ta ställning för jämställdhet och för en mer hållbar framtid säger Annika Grälls, ordförande EFD.

Eventytan på 200 kvm och ett antal väl utvalda reklamytor kunde nyttjas efter att Elitfotboll Dam tillsammans med brand emotion-byrån Passion Lab stått som vinnare i Jernspiran, en eventtävling arrangerad av Jernhusen som riktar sig mot event som berör och gör skillnad genom att lyfta viktiga samhällsfrågor.

Besökarna – män, kvinnor, flickor och pojkar i varierande åldrar och med varierande idrottsintresse, fick i den nio meter stora ”kuben” virtuellt uppleva hur många unga flickor bemöts när de vill utöva sin sport.

Under veckan lades över 1 500 avgörande straffsparkar i kuben. Reaktionerna från besökarna var påtagliga och många berördes känslomässigt på olika sätt av upplevelsen, vilket framkom i de många intressanta och givande diskussioner som besöket följdes av.

Veckan bevakades och mättes av Upplevelseinstitutet som genom sin undersökning visade att Elitfotboll Dam och Passion Lab nådde ut med detta viktiga budskap på ett otroligt starkt sätt. Hela 43% av Centralens besökare uppmärksammade kampanjen, och 75% av dessa sade sig ha fått en större förståelse för hur unga fotbollsspelande tjejers situation ser ut.

Ett av målen med eventet var att få fler att intressera sig för jämställdhet inom fotbollen, det gick hem hos 78% av besökarna, och av dem som uppmärksammat kampanjen instämde 93% helt i att Elitfotboll Dam och damelitklubbarna bidrar till bättre möjligheter för tjejer inom fotbollsrörelsen.