31 maj 2019
 

Damfotbollen tar plats i UEFA:s Marketing Advisory Committee

Under UEFA:s exekutiv kommittés möte i Baku i samband med Europa League finalen togs beslut om att Women´s Champions League finalen 2021 ska spelas i Göteborg, men också om vilka som ska ingå i UEFA:s olika kommittéer och expertpaneler för en fyraårsperiod. EFD:s ordförande tillika ledamot i Förbundsstyrelsen, Svenska Fotbollförbundet, Annika Grälls utsågs att ingå i Marketing Advisory Committee.

UEFA förvaltar och utvecklar några av världens starkaste varumärken med bland annat Champions League och UEFA Euro (herr och dam). UEFA har också för första gången beslutat om en strategi för damfotbollen i den sätts målsättningen att räckvidden men också det kommersiella värdet av UEFA Women´s Champions League och UEFA Euro ska ha fördubblats senast till 2024.

–   Jag ser framemot uppdraget då det är viktigt att få mer fokus på damfotbollens kommersiella värde och potential i UEFA och det är extra stimulerande att få vara med under de kommande fyra åren då vi bland annat ska anordna Women´s Champions League finalen på hemmaplan, säger Annika.